معرفی وبلاگ
حضرت آیت الله خامنه ای در نشست اندیشه های راهبردی ؛ نقش و سهم بانوان را در نظام اسلامی ممتاز و بی بدیل دانستند و خاطر نشان کردند : " نقش بانوان در دوران مبارزه پیروزی انقلاب اسلامی ، بعداز انقلاب بویژه دوره بسیار سخت دفاع مقدس و در عرصه های مختلف ، نقش مؤثر ، ممتاز و بی جایگزینی است که با هیچ معیاری قابل اندازه گیری نیست ." از نگاه رهبر انقلاب اسلامی ، اولین کسی که نقش و جایگاه ممتاز بانوان را درک کرد و زمینه ساز نقش افرینی برجسته زنان در عرصه های مختلف شد ، امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود.
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 377460
تعداد نوشته ها : 240
تعداد نظرات : 10
Rss
طراح قالب
GraphistThem263

رحلت غريبانه برترين بانوي زمان خود، كريمه اهل بيت، حضرت فاطمه معصومه عليهاالسلام ، تسليت باد!

 

 

در پي ارتحال آيت الله آقاي حاج شيخ عزيز الله خوشوقت، رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيام تسليتي، درگذشت آن عالم عامل رباني و سالك الي الله را مصيبتي اندوهبار براي آشنايانِ رتبه ي معنوي آن بزرگوار و ثلمه ئي بزرگ براي شاگردان و مستفيدان محضر پر فيض آن عارف بالله خواندند و اين مصيبت را به خانواده مكرّم و فرزندان محترم و وابستگان و ارادتمندان ايشان تسليت گفتند.

 

متن پيام حضرت آيت الله خامنه‌اي به اين شرح است :
با تأسف و اندوه فراوان خبر رحلت عالم رباني، سالك الي الله و عارف بالله مرحوم آيت الله آقاي حاج شيخ عزيز الله خوشوقت رضوان الله عليه را دريافت كردم. عمري با بركت، سرشار از معنويت و تهذيب، و گامهاي پيوسته در سلوك الي الله، همراه با مجاهدتي كم نظير در تربيت نفوس مستعد و دلهاي مشتاق، خلاصه اي از زندگينامه ي اين روحاني مهذّب و اين معلّم اخلاق و معرفت است.
بي شك فقدان اين شخصيت ممتاز، براي آشنايانِ رتبه ي معنوي آن بزرگوار مصيبتي اندوهبار و براي شاگردان و مستفيدان محضر پر فيض او ثلمه ئي بزرگ است. اينجانب تسليت صميمانه ي خود را به خانواده ي مكرّم و فرزندان محترم و ديگر وابستگان و به همه‌ي ارادتمندان ايشان معروض مي دارم و علوّ درجات و شمول رحمت حق و حشر با اولياء الله را براي روح مطهرشان از خداوند متعال مسألت مي كنم.

 

 

 عمليات خيبر
  پس از فتح خرمشهر و عقب نشيني سراسر ارتش    عراق، دشمن براي دست يابي به پدافند مطمئن  تدابيري به كار بست؛ به گونه اي كه در مناطق  كوهستاني، ارتفاعات مرزي را همچنان در اشغال خود نگه داشت؛ و در مناطق پست، با به كارگيري موانع مصنوعي موقعيت خود را تحكيم بخشيد. در عين حال، دشمن از موانع طبيعي نيز به منظور ايجاد اطمينان بيشتر بهره مي گرفت. در اين ميان، رودخانه عريض اروند و منطقه وسيع هورالعظيم از نگراني دشمن نسبت به تهاجم قواي ايران كاسته بود. اين موضوع در منطقه هورالعظيم بيشتر مشهود بود، به طوري كه دشمن هيچ گونه مانعي را براي ايجاد پدافند در غرب اين منطقه در نظر نگرفته بود. عراق هرگز نمي پنداشت آب گرفتگي وسيع هورالعظيم براي نيروهاي پياده ايران قابل عبور باشد؛ و نيز گمان نمي كرد قواي مسلح ايران تلاش اصلي خود را در اين منطقه قرار دهند.
هم چنين عراق در سال هاي سوم و چهارم جنگ تاكتيك هاي جديدي اتخاذ كرد، كه طبعا نيازمند به كارگيري تاكتيك ها و تدابير جديد بود. به منظور برهم زدن معادله نظامي جنگ به نفع جمهوري اسلامي و به دست گرفتن ابتكار عمل، منطقه هور با سه ويژگي انتخاب گرديد:
1- ضعف و ناتواني دشمن در عمليات آبي – خاكي.
2- سرعت عمل.
3- غافلگيري
منطقه هور با توجه به تجارب به دست آمده از عمليات رمضان تا والفجر 4 و با در نظر گرفتن توان خودي و دشمن، و نيز نقش زمين و تاثير گذاري آن، انتخاب شد. نظر به راكد بودن نسبي آب هور و وسعت بيش از اندازه آن، كه طبعاً منجر به طولاني شدن عقبه هاي نيروهاي خودي مي شد و نيز فقدان زمين مناسب جهت قدرتمندي و قابليت هاي نيروهاي خود (پس از عمليات رمضان تا قبل از خيبر)، از جمله شرايط و عواملي بود كه موجب مي شد دشمن تصور عمليات گسترده را از طرف هور نداشته باشد و همين تصور باعث گرديد كه عراق، از جزاير مجنون شمالي و جنوبي و شرقي دجله تنها با چند گردان پدافند نمايد.در اين ميان، اجراي عمليات والفجر مقدماتي در منطقه شمال هور، به رغم نتايج غيرمطلوب آن، نتيجه اي بزرگ – هر چند غير مستقيم – بر جاي گذارد. عمليات در منطقه چزابه، شناسايي موقعيت ضعيف دشمن در منطقه هور را در پي داشت.
فرماندهان سپاه پاسداران كه به مناسبت عمليات والفجر مقدماتي در آن منطقه حضور يافته بودند، با مشاهده نقاط ضعف دشمن، سريعاً به طراحي عمليات خيبر پرداختند و با استفاده از تجربه حاصل از عمليات والفجر مقدماتي، ضريب امنيت را شدت بخشيده و رعايت حفاظت اطلاعات را اصل قرار دادند. مضافاً به اين كه دو نكته مهم ديگر در دستور كار قرار گرفت. نكته اول، فعاليت هاي شناسايي بود كه با توجه به رعايت اصل حفاظت، به نيروهاي بومي سپاه خوزستان واگذار شد.
نكته دوم، تغيير در سازمان رزم سپاه پاسداران و ايجاد قابليت عمليات آبي – خاكي بود كه بايد متحقق مي شد ، بر همين اساس، يگان دريايي سپاه (قرارگاه نوح) تشكيل شد. در عين حال، براي جلوگيري از هوشياري دشمن، قرارگاه دريايي سپاه در بوشهر فعال گرديد تا به اين وسيله تلاش جديد به منظور افزايش فعاليت در خليج فارس تلقي گردد.

اهداف عمليات

هدف از عمليات خيبر عبارت بود از انهدام نيروهاي سپاه سوم عراق، تامين جزاير مجنون شمالي و جنوبي، ادامه تك از جزاير و محور طلائيه به سمت نشوه و الحاق به نيروهايي كه از محور زيد به دشمن حمله مي كردند. در نظر بود كه خشكي شرق دجله از طريق هور تصرف شود تا دشمن نتواند از سمت شمال سپاه سوم را تقويت كند.
منطقه عمليات
منطقه عملياتي كه در شرق رودخانه دجله و داخل هورالهويزه واقع شده است، از شمال به العزير و از جنوب به القرنه – طلائيه محدود مي گردد.
اين منطقه داراي دو نوع طبيعت متفاوت است: هور و خشكي. قسمت خشكي، كه حداقل عرض آن 8 كيلومتر و حداكثر 10 كيلومتر است، توسط دو هور بزرگ – هورالهويزه در شرق و هورالحمار در غرب آن – احاطه شده است.
هم چنين، منطقه مذكور توسط رودخانه دجله به دو قسمت شرقي – غربي تقسيم مي شود كه 3/4 آن در شرق رودخانه قرار دارد. جاده مواصلاتي عماره – بصره نيز در غرب رودخانه واقع است
در داخل منطقه مزبور جزاير شمالي و جنوبي مجنون واقع است. هم چنين تاسيسات ديگري وجود دارد كه عبارتند از: دكل هاي برق، دكل هاي تقويتي راديو و تلويزيون، تاسيسات و كارخانجات كاغذ سازي، چاه هاي نفت و ...
هور منطقه اي است هم سطح دريا كه در بعضي مناطق سطح آب آن 2 تا 3 متر بالاتر از آب درياست و به طور كلي نسبت به مناطق هم جوار گود مي باشد و در مسير رودخانه هاي قديمي و دايمي به وجود مي آيد و داراي روييدني هايي به شرح زير است:
1- ني با ارتفاع 2 تا 7 متر كه عمدتاً در جاهاي عميق مي رويد.
2- بردي كه معمولاً ارتفاع آن بين 1 تا 2 متر است.
3- چولان كه در جاهاي كم عمق مي رويد و ارتفاع آن كمتر از 50 سانتي متر است.
به علت پوشش فشرده سطح هور از ني، بردي و چولان، تردد در آن تنها از معابري خاص (آبراه ها، نهر ها و يا محل عبور حيوانات وحشي) امكان پذير است.
نتايج عمليات
عمليات خيبر كه به آزاد سازي منطقه اي به وسعت 1000 كيلومتر مربع در هور، 140 كيلومتر مربع در جزاير مجنون و 40 كيلومتر مربع در طلاييه انجاميد، موجب افزايش عزم بين المللي در جهت كنترل ايران و جلوگيري از شكست عراق گرديد؛ به گونه اي كه از تاريخ 3/12/1362 (زمان آغاز عمليات خيبر) تا تاريخ 30/7/1363 تعداد 474 طرح صلح از سوي 54 كشور مختلف جهان ارايه شد. شوراي امنيت سازمان ملل نيز در تاريخ 11/3/1363 قطعنامه552 خود را در خصوص پايان دادن به جنگ ايران و عراق تصويب نمود. اين در حالي بود كه هيچ يك از قطعنامهو طرح هاي مذكور نظر ايران را تامين نمي كرد.
هم چنين، در اين عمليات فرماندهان جنگ به اهميت تاثير تجهيزات دريايي و آبي – خاكي براي كسب نتايج مهم و حياتي پي بردند و نيز سپاه پاسداران به يكي از ضرورت هاي حساس و حياتي در تكميل و توسعه سازمان خود آگاه گرديد و آن لزوم ايجاد تقويت و توسعه يگان هاي دريايي براي انجام عمليات هاي آبي – خاكي بود. اين رهيافت، قابليت سپاه در انجام عمليات عبور از هور و رودخانه هاي بزرگ را توسعه داد و هسته اصلي عمليات هاي بدر، والفجر8، كربلا3، 4 و 5 و نيز زمينه اي براي تشكيل نيروي دريايي سپاه پاسداران گرديد.
تلفات و ضايعات عراق در اين عمليات به شرح ذيل مي باشد:
- كشته و زخمي شدن حدود 15000 نفر.
- به اسارت درآمدن 1140 نفر .
- انهدام 150 تانك و نفربر و 200 خودرو.
- به غنيمت در آمدن 10 تانك و 60 كاميون.
- انهدام 21 تيپ به ميزان 20 تا 100 درصد

 

دسته ها :

 بر دختر بودن خود بباليد.
 وقتي باور غالب جامعه، «زن» را مايه عار ميدانست و از «دختر» نفرت داشت و حتى آن را زنده به گور ميساخت؛
 در چنين محيطي، «اسلام» جايگاه انسانى زن را احياء كرده و او را ريحانه؛
 يعني شاخه گلى ظريف مينامد
 يكى از ارمغانهاى زيباي پيامبر، شخصيت دادن به دختر و زن ميباشد.
بدان حد كه پيامبر(ص) ميفرمود :
ـ بهترين فرزندان شما، دخترانتان مي‌باشند.
ـ از خوش قدمى زن، اين است كه نخستين فرزندش دختر باشد.
و چون به نبى خاتم بشارت دختر ميدادند، مي‌فرمود:
گلي است كه خدا، روزيش مي‌دهد و تامين او با خداست.
بر خود بباليد و از آن دسته دخترانى باشيد كه پيامبر درباره ي ايشان فرمود:
چه خوب فرزندانى اند دختران محجوب!
از فرصتها سود جوييد.
فرصت جواني، يك غنيمت زودگذر است.
پس تو را هر لحظه مرگ و رجعتيست.
محمد مصطفى (ص) فرمود:
دنيا ساعتي است. زندگى كوتاه‌تر از آن است كه دست كم گرفته شود.
لحظات زندگى را جدّى بگيريد و فرصت جوانى را دريابيد؛ «جواني» يك نسيم رحمت است.
آن گونه كه پيامبر(ص) مي فرمود :
انّ لربّكم في‌ايام دهركم نفحات ألا فتعرضوا لها؛
در ايام زندگيتان نسيم‌هاى رحمتى مي‌‌ورزد مراقب باشيد خود را در معرض آن قرار دهيد.»
حيا را پاس داريد.
"حيا" سرچشمة همة زيباييهاست و در فقدان حيا، هيچ كار زيبايي انجام نمي شود و هيچ كار زشتى ترك نمي شود.
حيا همان دگرگونى حال و انكسار و دورى گزينى از كار زشت است؛
به خصوص آنكه انسان احساس كند كه ناظرى او را مي‌بيند.
و آگاهي و نظارت خداوند ، عامل برانگيختن حيا است
رسول خدا(ص) فرمود :
«فاستحيوا اليوم أن يطَّلع الله على شيء من أمركم؛ شرم كنيد امروز از اينكه خداوند از تمام امور شما، مطلع است.
بزرگترين سرمايه دختر و زن مسلمان «حيا» است كه ثمرة آن، مهار شهوت و تضمين عفّت او خواهد بود.
درنگ در نوع برخورد موسى با دختر شعيب و شيوه راه رفتن اين دختر كه با حيا آميخته بود، نيز براى شما الهام بخش است.
پوشش مناسب را انتخاب كنيد.

پيامبر اسلام بر پوشش زن در مقابل نامحرم و دورى از جلوه گرى و خود نمايي اصرار مى ورزيد و قرآن، همپاى توصيه
به مردان در دوري از چشم چرانى و رعايت پوشش بدن از نامحرم، به زنان نيز توصيه مى كند كه ديدگان خود را فرو خوابانند و عفّت پيشه كنند. به دو آية ذيل دقت كنيد
1. اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: پوشش هاي بلند (جلباب) خود را بر خويش فرو افكنند»

2.به زنان مؤمن بگو: ديدگان خود را فرو خوابانند و عفّت پيشه ساخته، دامن خود را از بيگانگان بپوشانند و زيور خويش را جز براي شوهران و ساير محارم، آشكار نكنند مگر آنچه پيدا است، و روسري‌هاي (خُمُر) خويش را به گريبان ها
اندازند تا سر و گردن و سينه و گوش‌ها پوشيده باشد، و پاهايشان را به زمين نكوبند تا آنچه از زينت پنهان مي‌كنند، معلوم
شود».
همواره دانش بجوييد
همواره با دانش و علم مأنوس باشيد؛
زيرا «خداوند درجة آنان كه ايمان آوردند و آنان كه از علم بهره مند شدند، بالا ميبرد».
هيچ وقت از ياد گيرى و دانش آموزى خسته نشويد و به فكر فارغ التحصيلي نيفتيد.
اين توصيه پيامبر(ص) را همواره به ياد داشته باشيد كه مى فرمود:
چهار چيز است كه هر باهوش و خردمندى بايد به آن پايبند باشد؛ شنيدن دانش ، حفظ كردن، نشردادن و عمل به دانش.»
هر ظرفى وقتى چيزى در آن مي گذارند، گنجايش خود را از دست مي دهد مگر ظرف دانش كه با افزودن آن، گنجايشش بيش تر مي-شود.
پيامبر(ص) مى فرمود:
زنان انصار، خوب زنانى هستند! شرم، مانع فقاهت آنان در دين نمي شود.»
بهترين مطالبى كه شايسته است دختران جوان ياد بگيرند، چيزهايي است كه در بزرگسالى مورد نيازشان باشد و بتوانند در زندگي اجتماعى از آموخته هاى دوران جوانى خود، استفاده نمايند.
قدردان والدين خود باشيد.
در خوبى كردن، كرنش و فروتنى به پدر و مادر خود ، كوتاهى نكنيد؛ خوشا به حال كسى كه پدر و مادرش را نيكى كند!
شخصي درباره دوست داشتنى ترين كار از پيامبر سؤال كرد و آن حضرت نخست به «گزاردن نماز اوّل وقت» اشاره فرمود و آنگاه از «نيكويى به پدر و مادر » ياد كرد.
روزي خواهر رضاعى پيامبر اكرم(ص) به نزد آن حضرت آمد
وقتى به او نگريست، از او شادمان گشت و ملحفه اش را گسترد و او را بر آن نشاند.
سپس روى كرد و با او سخن گفت و به صورتش خنديد.
آنگاه خواهراش برخاست و رفت و برادراش آمد. رسول خدا(ص) چنين احترامى به او نكرد.
لذا به حضورش عرض شد:
اي رسول خدا ! با خواهرش رفتارى كردى كه با او در حالى كه مرد است، چنين نكردي!؟
فرمود:
چون او نسبت به پدر و مادرش نيكوكارتر از برادرش بود

 

دسته ها :

پيامبر صلى ‏الله‏ عليه‏ و‏آله :

 رَحِمَ اللّه‏ُ اَبَا البَناتِ، اَلبَناتُ مُبارَكاتٌ مُحَبِّباتٌ وَ البَنونَ مُبَشِّراتٌ وَ هُنَّ الباقياتُ الصّالِحاتُ؛

 رحمت خدا بر پدرى كه داراى دخترانى است! دختران، با بركت و دوست داشتنى‏اند و پسران، مژده آورند. دختران باقيات الصالحات (بازماندگان شايسته)اند.

                                                                                     مستدرك الوسائل، ج 15، ص 115، ح

دسته ها :
 گويى مسأله زن در نهج البلاغه آن چنان نيست كه بتوان بى پرده و باز آن را مطرح كرد چنانكه حتى خوديها نيز باور كرده اند كه زن در نهج البلاغه آن چنان كه بايد مطرح شود مورد توجه قرار نگرفته، و احيانا سخن دشمنان را به نظر مى آورد كه آنچه در نهج البلاغه در اين باره آمده است با كرامت زن، با مقام انسانى زن، متناسب نيست.البته اگر ما با اين ديد مسئله را بررسى كنيم، دشوار است كه بتوانيم به نتيجه برسيم.اما خوشبختانه، بحث به مقدار لازم شكافته شده و ماآن چنان آمادگى را داريم كه موضوع را به دور از جوّهاى انحرافى دنبال كنيم. قبل از آن كه سخنان امام بزرگ (ع) را در زمينه مقام و شخصيت زن مطرح كنم، ناگزيرم چند موضوع را تذكر بدهم.مسئله اول، موضوع دنباله روى از جوّهاى كاذبى است كه احيانا در باره برخى از مسائل اسلامى بوجود آمده و يا خواهد آمد. براى اين كه با يك مثال، مقصودم را رسانده باشم و از مطلب بگذرم، شما را بياد شرايط جنگ بين المللي اول مى اندازم كه در آن شرايط، وقتى بخشى از دنيا، عليه امپراطورى عثمانى كه بناحق اسم حكومت اسلامى را يدك مى كشيد، بسيج شده بود، و مسلمانان يعنى عثمانى ها بعنوان انسان هاى خشن در دنيا مطرح بودند، ناگزير موجى عليه السلام بعنوان آيين خشن و آيين شمشير و زور و اسلحه مطرح بود.مى بينيم در آن شرايط انحرافى، قلم هاى نويسندگان و فكر متفكران اسلامى ما بيش از آن حد كه لازم است پيش مى رود و اسلام را بدون توجه به آن بعدهاى لازم خشونت آميزش- كه خشونت در برابر خشونت است، خشونت در برابر ظالم و متجاوز است، خشونت در برابر استعمار و استثمار است- با سيمايى از صلح و صفا ترسيم مى كند و در نتيجه تصويرى غلط از اسلام ارائه مى شود. فكر ميكنم همين يك مثال كافى باشد.
مبادا ما در مسأله زن از ديدگاه اسلام و يا از ديدگاه نهج البلاغه، مرتكب چنين انحراف بزرگى بشويم، به جهت جوّسازى هايى كه غرب در اين زمينه عليه اسلام و يا غربزده هاى ما عليه نهج البلاغه كرده اند، ما هم براى دفاع از حيثيت و دفاع از كيان خود، مسائلى از اسلام را مطرح كنيم كه از اسلام نيست.حالت تدافعى داشتن در تحليل مسائل، همواره اين ورطه و اين فاجعه را به دنبال دارد. بررسى مسائل اسلامى بايد به گونه آزاد باشد و به دور از اين گونه جوّها و جوّسازى هاى انحرافى.اگر ما مقام و شخصيت زن را از ديدگاه نهج البلاغه بررسى مى كنيم، بايد الزاما اين بررسى به دور از اين نوع تفكرات انحرافى و فشارها و تحميل ها باشد، ما از اين نحوه و كيفيت بررسى ها صدمات بسيار ديده ايم.نكته ديگر در آغاز بحثم، تذكر اين مطلب است كه نهج البلاغه برگردانى از قرآن است. يعنى محتوا همان محتواى قرآن است كه امير المؤمنين على (ع) آن را در قالبى نوين و ديگر ريخته است.نهج البلاغه چيزى جز آنچه در قرآن آمده است، ارائه نكرده است فقط با اين تفاوت كه قرآن بصورتى كلى براىتمام عصرها و نسلها سخن گفته است، اما نهج البلاغه اين مسائل كلى را در رابطه با ملتى مطرح كرده است و به ما راه را نشان داده است كه مسائلى كلى قرآن را چگونه مى شود در زمينه يك ملت به مطالعه گذاشت و با زندگى يك جامعه آن را تطبيق كرد.امام (ع) در بررسى هاى خود در زمينه مسائل اسلامى، سعى بر آن دارد كه اين ضوابط كلى اسلامى قرآنى را در مورد امتى كه با آن درگير است تطبيق دهد.خواه ناخواه، در اين تطبيق دادن، ابعاد نارسايى ها و كمبودهاى آن جامعه به چشم مى خورد، يعنى آنچه كه در جامعه، مانع از انطباق اصول كلى اسلام است، مورد توجه امام قرار مى گيرد. علل و عواملى كه مانع از تطبيق و اجراى احكام كلى الهى مى شود مورد نظر قرار مى گيرد و به همين جهت مى بينيم كه نهج البلاغه بيشتر به انتقاد مى پردازد.اصول كلى تازه نيست، اما آنچه كه در تطبيق اصول كلى به مواردش در نهج البلاغه مطرح مى شود، كاملا تازگى دارد.
بى جهت نيست كه در نهج البلاغه، در باره شخصيت زن سخنى در ميان نمى بينيم، هر چه هست بصورت نقد است، هر چه هست بيان نارسايى هاست، هر چه هست بيان كمبودهاست.يعنى نهج البلاغه، آئينه وار سيما و شخصيت زن را آن چنانكه هست مى نماياند كم را كم، اندك را اندك، نارسا را نارسا نه چيزى بر آن مى افزايد و نه چيزى از آن كم مى كند. سخن كلى نهج البلاغه در زمينه مقام زن، همان سخن قرآن است، چيز تازه اى نيست. آنها كه مى خواهند نهج البلاغه را بدون قرآن مورد بررسى قرار بدهند، مانند كسى هستند كه روح را از كالبد جدا كند. تفكيك قرآن از نهج البلاغه، تفكيك روح از كالبد است، يعنى ديگر جانى در اين كالبد وجود ندارد.براى فهميدن سيما و چهره و شخصيت واقعى زن در نهج البلاغه بايد به قرآن مراجعه كرد و انتقادهاى نهج البلاغه را، در كنار آن، در تطبيق مسئله مورد بحث قرار داد.

  

دسته ها :
X